۱۳۹۱ مهر ۲۲, شنبه

تجاوز و شکنجه مدافعان حقوق بشر در ایران


تاریخ خبر: شنبه 22 مهر 1391


تجاوز و شکنجه مدافعان حقوق بشر در ایران؛ تازه ترین گزارش احمد شهید

گزارش جدید احمد شهید، مخبر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران که روز پنجشنبه منتشر شد، به موارد متعدد و وسیع نقض حقوق بشر در پرداخته شده است.
وی می گوید که این گزارش، تصویری بسیار ناراحت کننده از وضعیت کلی حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ارائه می کند.
به گزارش یورونیوز، این گزارشگر حقوق بشر و وزیر خارجه سابق مالدیو، در گزارش خود آورده است که فعالان حقوق بشر در ایران با باتوم مورد ضرب قرار می گیرند، اعدامهای قلابی برای آنها ترتیب داده می شود، به آنها تجاوز می شود و حق خوابیدن از آنها سلب می گردد، همچنین آنها تهدید می شوند که اعضای خانوادشان مورد تجاوز قرار گرفته یا کشته خواهند شد او می افزاید در مواردی، فعالان حقوق بشر از چند هفته تا 36 ماه را بدون دسترسی به مشاوره حقوقی، در زندان انفرادی گذرانده اند.
آقای شهید اضافه می کند اکثر کسانی که وی با آنها گفتگو کرده، اظهار داشته اند که طی بازجویی ها، برای اعتراف یا دادن اطلاعات در باره سایر فعالان و سازمان های حقوق بشری، مورد شکنجه شدید بدنی یا آزار روانی از جمله بیخوابی اجباری قرار گرفته اند.
طبق گزارش احمد شهید که به مجمع عمومی سازمان ملل متحد تسلیم شده است، مقامات ایران به آزادی مطبوعات صدمه زده اند و برخی از خبرنگاران را بطور مرتب زیر نظر دارند و تعداد دیگری را ناعادلانه بازداشت و یا تحت تعقیب قضایی قرار داده اند.
وی در این گزارش می نویسد «مقامات، اخیرا رسانه های داخلی را از گزارش تاثیرات تحریم های اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران، منع کرده اند.»
بر اساس این گزارش، طی شش ماهه نخست سال میلادی جاری، دست کم 223 تن در ایران اعدام شده اند که اکثر این اعدام ها در ارتباط با مواد مخدر بوده و محکومیت شمار زیادی از اعدام شدگان در پی محاکمه ناعادلانه صورت گرفته است.
به نوشته گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، در سال2011 میلادی، حدود 670 نفر در ایران اعدام شدند.
احمد شهید همچنان تاکید دارد که دولت ایران به وی اجازه سفر به این کشور را نداده است اما وی در جریان تحقیقاتش با 99 تن مصاحبه کرده که دو سوم آنها تجربه مستقیم داشته اند و بقیه منبع موثق یا شاهد عینی بوده اند.

لینک زیر:گزارش سوم احمدشهید: ادامه نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشر و فرهنگ مصونیت از مجازات-
درخواست آزادی فوری زندانیان همه سیاسی و عقیدتی و درخواست توقف اجرای احکام اعدام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر