۱۳۹۱ مهر ۲۲, شنبه

گزارشی از وضعیت زندانیان عقیدتی، سیاسی زندان سمنان و..

تاریخ خبر: یکشنبه 23 مهر 1391


گزارشی از وضعیت زندانیان عقیدتی، سیاسی زندان سمنان و چند شهروند بهایی ساکن این شهر/ نیمه اول سال ۱۳۹۱
زندان سمنان، از جمله زندانهایی است که برخی از زندانیهای سیاسی و عقیدتی در آن دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.
این در حالی است که برخی از این زندانیان، برای ادامه تحمل دوران محکومیت، به این زندان تبعید شده و همچنین از این زندان به زندانهای دیگر منتقل شده‌اند.
بر اساس این گزارش، به دلیل کمبود فضای فیزیکی در این زندان، اصل تفکیک جرایم رعایت نشده و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی به همراه زندانیان با جرائم دیگر، در یک بند نگهداری می‌شوند.
همچنین ۲ تن از زندانیان زن بهایی، به همراه نوزادان خود در این زندان بسر می‌برند، که آلودگی محیط، تغذیه نامناسب و خطرات احتمالی ناشی از نزاع زندانیان، باعث نگرانی نسبت به وضعیت این نوزادان شده است.
در گزارش زیر، حکم این زندانیان عقیدتی و همچنین دوران سپری شده محکومیتشان، به همراه وضعیت چند شهروند بهایی که بعد از دوران محکومیت از شهر سمنان بیرون رانده شده‌اند، آمده است.
۱- سیامک ایقانی، شهروند بهایی، که از ۳ سال حکم خود ۲ سال آنرا سپری کرده است.
۲- حبیب الله گلپری‌پور، شهروند کرد محکوم به اعدام، نزدیک به ۶ ماه پیش به این زندان تبعید شده است. وی پیش از این حدود ۲ سال و نیم از دوران حبس خود را در زندانهای ارومیه و مهاباد سپری کرده بود.
۳- بهفر خانجانی، شهروند بهایی که از ۴ سال حکم خود یک و نیم سال آنرا سپری کرده است.
۴- افشین ایقانی، شهروند بهایی که از ۴ سال و سه ماه حکم خود بیش از ۱ سال آنرا سپری کرده است.
۵- عادل فناییان که از ۶ سال حکم خود حدود ۶ ماه آنرا سپری کرده است.
۶- گودرز بیدقی، شهروند بهایی که از ۱سال حکم خود حدود ۶ ماه آنرا سپری کرده است.
۷- بهرنگ سرخوش، که از بند ۲۰۹ اوین به زندان سمنان تبعید شده و از ۵ سال حکم در تبعید خود حدود ۲ سال و نیم سال انرا سپری کرده است.
۸- سیامک یاقوتی که از بند ۲۰۹ اوین به زندان سمنان تبعید شده و از ۵ سال حکم در تبعید خود حدود ۲ سال و نیم آنرا سپری کرده است.
۹- مهرالله ریگی، که در نوجوانی و در سن ۱۷ سالگی در زاهدان دستگیر شده و محکوم به اعدام است، هم اکنون نزدیک به شش ماه است که در زندان سمنان به سر می‌برد. وی پیش از این ۲ سال از دوران حبس خود را در زندان زاهدان به سر برده بود.
۱۰- فالح عبدالله المنصوری ۷۰ ساله و تبعه هلند است که از ۱۵ سال حکم خود ۷ سال آنرا سپری کرده و امید است به علت کسالت زیاد و بستری شدن مستمردر بیمارستان، شامل عفو یا آزادی مشروط گردد.
۱۱- روفیا بیدقی، شهروند بهایی که از ۱ سال حکم خود حدود ۶ ماه آنرا سپری کرده است. این در حالی است که پدر این زندانی عقیدتی، گودرز بیدقی، نیز در این زندان به سر می‌برد.
۱۲- ژینوش نورانی، شهروند بهایی که از ۱ سال حکم خود حدود ۶ ماه آنرا سپری کرده است.
۱۳- زهره نیک آیین، شهروند بهایی که به ۲۳ ماه زندان محکوم شده بود، به تازگی به همراه فرزند نوزادش به زندان سمنان برای تحمل حبس منتقل شده است.
۱۴- ترانه ترابی، شهروند بهایی که ۲ و نیم سال حکم دارد و به تازگی همراه فرزند نوزادش به زندان برای اجرای حکم منتقل شده است.
۱۵- منیژه نصراللهی، شهروند بهایی که دارای محکومیت ۳ سال و نیمه است، از زندان سمنان به زندان اوین تبعید شده است. این در شرایطی است که وی نزدیک به ۲ سال از حکم خود را سپری کرده است.
۱۶- علی احسانی، شهروند بهایی بعد از اتمام حکم و تحمل ۲ سال حبس در زندان سمنان، با عنوان ۲ سال نفی بلد (ممنوعیت اقامت در استان)، از استان سمنان بیرون رانده شده است.
۱۷- سید علیرضا نبوی که بعد از اتمام حکم ۱ ساله زندان خود به مدت ۳ سال نفی بلد (ممنوعیت اقامت در ستان) شده و از استان سمنان بیرون رانده شده است.
۱۸- سید ظهور نبوی، که بعد از اتمام حکم ۱ ساله زندان خود به شهر ایرانشهر به مدت ۳ سال تبعید شده است.
۱۹- شعله طائف، شهروند بهایی که بعد از اتمام حکم ۱ساله زندان خود که به صورت تبعید در زندان اوین تهران بوده است، به مدت ۲ سال نفی بلد شده و اجازه سکونت در سمنان را ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر