۱۳۹۲ تیر ۲۲, شنبه

اعتراض بین المللی به نحوه تعطیلی کلیسای جماعت ربانی مرکز














پس از یک سکوت ناامید کننده از طرف جامعه جهانی نسبت به تعطیلی بزرگترین کلیسای پنطیکاستی فارس زبان ایران، کلیساهای پنطیکاستی فنلاند نسبت به شرایط اسفبار برادران و خواهران ایمانی خود در جمهوری اسلامی  دست به حرکتی اعتراض آمیز زده اند.

بنا به گزارش خبرنگار اروپائی  شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان، رهبران کلیسای پنطیکاستی فنلاند اعتراض شدید خود را به نحوه دستگیری خادمین کلیسای  جماعت ربانی مرکز  و تعطیلی آن کلیسا، طی طوماری به وزارت کشور ، وزارت امور خارجه و نخست وزیر فنلاند  اعلام داشتند.

در این طومار از دولت فنلاند درخواست شده است که از طریق مراجع دیپلماتیک ، اعتراض آنان نسبت به نادیده گرفته شدن حقوق شهروندی ، آزادی عقیده و مذهب نوکیشان مسیحی را به اطلاع دولت ایران رسانده و نسبت به بازگشائی هرچه سریع تر کلیسا  مرکز اقدام نمایند.



   گزارشگر اروپائی اف سی ان ان  همچنین خبر می دهد  که پس از درج این اعلامیه در رسانه های مسیحی فنلاند ، جمعی از نمایندگان پارلمان آن کشور نیز با ابرازهمدردی با کلیسای جماعت ربانی ایران و اتحادیه کلیساهای پنطیکاستی فنلاند ، حمایت خود را از این اعتراض اعلام داشته اند.

   در این گزارش آمده است که ، هفته گذشته نیز خانم " ساری اسایا "  نماینده فنلاند در پارلمان اروپا در دیداری با آقای " احمد شهید "  گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، ناخرسندی دولت متبوع خود را از نادیده گرفته شدن حق آزادی عقیده و مذهب از طرف دولت جمهوری اسلامی،  فشار امنیتی بر نوکیشان مسیحی ایران و تعطیلی کلیسای جماعت ربانی  مرکز رسما به ایشان اعلام داشته است.

بنا بر همین گزارش، در نتیجه پی گیری این اعتراضات از طریق وزارت کشور فنلاند ، "ریستو پیپون" (عکس بالا) معاونت خاورمیانه وزارت امورخارجه آن کشور در ملاقاتی با سفیر  جمهوری اسلامی در هلسینکی ، ناخشنودی  دولت فنلاند از وقایع اخیر برای مسیحیان ایران و تعطیلی کلیسای جماعت ربانی مرکز رسما به اطلاع سفیر حکومت اسلامی  در هلسینکی و وزارت امور خارجه آن رسانده است. در این ملاقات ، معاونت خاورمیانه وزارت امور خارجه فنلاند ، درخواست دولت متبوعش  برای بازگشائی کلیساهای تعطیل شده  ایران را اعلام داشته و  خواستار احترام دولت جمهوری اسلامی  به مفاد مندرج  در اعلامیه جهانی   حقوق بشر شده است.

لازم به ذکر است که سال گذشته با مجوز دولت فنلاند یکی از بزرگترین مساجد شیعه اروپا با هزینه هنگفت هفت میلیون دلاری در یکی از نقاط پر رفت وآمد هلسینکی  توسط حکومت جمهوری اسلامی تاسیس شد. مجوز ساخت این مسجد که ایرانیان مقیم اسکاندیناوی آن را محل جاسوسی رژیم حاکم بر ایران و حکومت فنلاند آن را نشانه ای از چند فرهنگی بودن هلسینکی می دانند در حالی صادر شد که در تمام فنلاند بیش از چند صد نفر مسلمان شیعه وجود ندارد.

اکنون مسیحیان ایران امید وارند که این حرکت کلیساهای پنطیکاستی فنلاند ، آغازگر اعتراضات دیگری از طرف سایر کلیساهای جهانی نسبت به جفا بر مسیحیان ایران باشد. این اقدام مسیحیان و دولت فنلاند با استقبال زیادی از سوی مسیحیان ایران مواجه شده است. آنها نسبت به این اقدام قدردان هستند و به آن احترام می گذارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر