۱۳۹۲ آذر ۳, یکشنبه

درخواست کنگره آمریکا برای آزادی سعید عابدینی و تلاشهای بی نتیجه!













پس از نامه عده ای از سناتورهای آمریکا به باراک اوباما، برای مطرح کردن پرونده سعید عابدینی در مذاکرات هسته ای ژنو، مجلس نمایندگان آن کشور نیز با تصویب قطعنامه ای خواهان آزادی فوری این نوکیش مسیحی ایرانی – آمریکائی شد.

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از رادیو فردا، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان  آمریکا روز چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه (بیست نوامبر) حکومت ایران را به نقض حقوق اقلیت‌های دینی محکوم کرد و خواهان آزادی سعید عابدینی٬ کشیش ایرانی- آمریکایی زندانی در ایران شد.



 بنا بر این خبر، کریس اسمیت٬ نماینده نیوجرسی در مجلس نمایندگان٬ با ارائه قطعنامه ۱۴۷ درباره بازداشت سعید عابدینی در ایران در حضور کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان٬ بازداشت سعید عابدینی در ایران را نمونه‌ای از نقض حقوق بشر دانست و تاکید کرد که ایران به عنوان امضا‌کنندگان میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی باید به تعهدات خود پایبند باشد.

وی ضمن درخواست از ایران برای آزادی این نوکیش مسیحی  ایرانی-‌آمریکایی٬ از دولت آمریکا خواست تا برای آزادی این شهروند خود تلاش بیشتری کند.  قطعنامه مذکور بدون رای مخالف به تصویب کمیته روابط خارجی رسید.

کمپین توئیتری

همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز یک مرکز غیرانتفاعی که مقرش در واشینگتن است،  برای برقراری ارتباط با حسن روحانی٬ رئیس جمهور  و محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه جمهوری اسلامی کمپین توئیتری به راه انداخته تا آنان را تشویق به آزادی سعید عابدینی کند.

این مرکز به نام مرکز آمریکایی قانون و عدالت می‌گوید ساعاتی پس از به راه افتادن این کمپین٬ بیش از هزار و ۴۰۰ توییت در ارتباط با سعید عابدینی از سوی کاربران توییتر بر روی صفحه توییتر حسن روحانی و محمدجواد ظریف منتشر شد.

با وجود همه این فعالیتها نه تنها هیچ نشانه پیشرفتی در پرونده عابدینی دیده نمی شود، بلکه هفته گذشته رسانه های مسیحی خبر  انتقال او از زندان اوین در تهران به زندان رجائی شهر کرج را منتشر کردند. زندان رجائی شهر مکان تبعیدی برای زندانیان خطرناک می باشد. چند روز پیش هم شایعاتی مبنی بر انتقال او به بند زندانیان بسیار خطرناک آن زندان و حتی بازگشتش به سلول انفرادی به گوش رسید.

تلاشهای بی نتیجه

سعید عابدینی مهرماه سال گذشته (1391)  در حالی که به گفته همسرش «برای دیدار خانواده خود و تأسیس یک پرورشگاه» به ایران رفته بود، در پی هجوم نیروهای امنیتی به منزل پدریش بازداشت شد. در حالی که منابع مسیحی ایرانی داخل و خارج کشور هیچ خبری از این ماجرا نداشتند، ناگهان در روز چهارشنبه 29 آبان ماه (19 دسامبر) این خبر را فاکس نیوز مهمترین شبکه خبری آمریکا برای اولین بار اعلام کرد و با همسر عابدینی مصاحبه نمود. او در این مصاحبه رسما بازداشت همسرش را تائید کرد.

وکیل عابدینی یکشنبه 8 بهمن 1391 (27 ژانویه 2013) به شعبه 26 دادگاه انقلاب احضار شد و حکم هشت سال زندان موکلش به او ابلاغ گردید. او درخواست تجدید نظر داد و عاقبت  وکیل مدافع سعید عابدینی روز دوشنبه 4 شهریور(26 اوت 2013)  اعلام کرد که دادگاه تجدید نظر حکم بدوی هشت سال حبس تعزیری برای موکلش را مورد تائید قرار داده است.

روز شنبه هجدهم آبان (9 نوامبر 2013) اعلام شد که جمعی از سناتورهای آمریکائی طی یک نامه فراحزبی از باراک اوباما خواسته اند تا موضوع آزادی سعید عابدینی نوکیش مسیحی ایرانی – آمریکائی را در مذاکرات جاری با مقامات جمهوری اسلامی مطرح کنند و خواهان آزادی فوری او از زندان در ایران بشوند.
مقامات رسمی آمریکا تا کنون بارها خواهان آزادی سعید عابدینی شده اند. در همین زمینه "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا  حداقل دو نوبت به طور رسمی از دولت ایران خواست تا سعید عابدینی و دوآمریکائی دیگر را که در زندانهای ایران هستند٬ آزاد کند. پارلمان اروپا  نیز اواسط مهرماه سال جاری خواستار آزادی  عابدینی شد و در عین حال سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی نیز تا کنون بارها این خواسته را مطرح کرده‌اند.

حال سوال اینجاست که چرا این همه تلاش تا کنون منجر به آزادی این زندانی مسیحی از زندانهای جمهوری اسلامی نشده است؟ برخی از مسیحیان ایرانی معتقدند که درخواستها و تلاشهای دستگاه حکومتی ایالات متحده برای آزادی سعید عابدینی این پرونده را همانطور که حاکمان جمهوری اسلامی مایل هستند تبدیل به یک پرونده سیاسی می کند.

این گروه از مسیحیان فکر می کنند که سیاسی شدن پرونده یک نوکیش مسیحی ایرانی نه کمکی به وضعیت خود اوکه  در زندان است می کند و نه باعث بهبود شرایط برای مسیحیان در ایران می شود. تنها حاصل آن فراهم آوردن بهانه بیشتر برای آزار و اذیت نوکیشان مسیحی در ایران خواهد بود که حکومت اسلامی همواره سعی می کند به دروغ به آنها تهمت وابستگی به خارج را بزند.

بنا بر نظربالا، بخش قابل توجهی از مسیحیان ایرانی به خانواده سعید عابدینی توصیه می کنند که بهتر است به جای درخواست و توقع کمک از دولت آمریکا و مقامات رسمی آنجا، تلاش خود را بر روی کلیساهای آن کشور و سایر نقاط جهان متمرکز نمایند. اگر صدای دعای مومنان مسیحی در کلیساهای سراسر جهان بلند شود آنگاه هیچ قدرتی  یارای ایستادن در مقابل خواست آنان را نحواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر