۱۳۹۱ آبان ۲۹, دوشنبه

بازداشت 29 تن از شرکت کنندگان در تشییع جنازه یک شاعر اهوازی

تاریخ خبر: یکشنبه 28 آبان 1391

العربیه:منابع محلی در اهواز اعلام کردند دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی روز یکشنبه 29 نفر از شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه یک شاعر و فعال فرهنگی عرب اهوازی را بازداشت کردند.
این منابع در تماس با العربیه از اهواز مرکز استان خوزستان که اغلب ساکنان آن عرب هستند ضمن تاکید بر گسترده بودن دستگیری ها ، اعلام کردند اغلب بازداشت ها در منطقه "کوت عبدالله" بوده است.
مردم عرب در داخل این کشور خواستار رسیدن به مطالبات قومی و اجتماعی ذکر شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پس از سقوط شاه در سال 1979 هستند.
روز سه شنبه گذشته در مراسم تشییع جنازه ستار صیاحی معروف به " ابو سرور الاهوازی" تعدادی از شرکت کنندگان بازداشت شدند و اکنون حدود 30 نفر دیگر دستگیر شدند.
فعالان عرب ، دستگاه امنیتی را به کشتن ستار صیاحی متهم می کنند. او یک هفته پیش از مرگ در زندان به سر می برد.
شهرهای مختلف در اهواز طی سال های گذشته شاهد ناآرامی های گسترده ای بودند که تعدادی از فعالان و نیروهای امنیتی در این حوادث کشته شدند.
دستگاه قضایی همچنین دهها تن را در این استان نفت خیز به اتهام هایی چون محاربه با خدا ، پیامبر و فعالیت های تجزیه طالبانه اعدام کرده است.
منابع محلی می گویند ستار عبیات پیش از این به دلیل انتقاد از نظام و شعر گفتن در مورد مطالبات قومی و اجتماعی مردم عرب بارها توسط ماموران امنیتی به قتل تهدید شده بود.
منابع محلی اعلام کردند اغلب بازداشت شدگان از فعالان فرهنگی و شاعران محلی هستند و به اماکن نامعلومی برده شدند.
بر اساس این گزارش محمد صیاحی ، ‫كمال مقدم ، سعود صياح ، ‫جاسم مزرعه ، ‫لطيف طرفی ، ‫هانی سواعدی ، ‫حسين مطيری، ‫حاتم هلالات، ابو شيماء عبدالعالی ، ‫مسلم شجيرات ، ‫كاظم باوی و ‫جواد نيسی توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.
این بازداشت های دو روز پس از آن صورت گرفت که وزارت اطلاعات در بیانیه ای از بازداشت 7 نفر به اتهام "جاسوسی و شرکت در اقدام های تروریستی" در اهواز خبر داده بود.
وزارت اطلاعات تاکید کرد به همراه بازداشت شدگان مواد منفجره ضبط کرده است و این افراد که با سازمان های جاسوسی غرب و اسرائیل در ارتباط بودند قصد داشتند منابع انرژی در استان خوزستان را مورد هدف قرار دهند.
طی سال های گذشته لوله های انتقال نفت و گاز در اهواز و شهرهای اطراف بارها منفجر شده بود. ماه گذشته خط انتقال گاز در منطقه شوش و هفت تپه منفجر شده بود.
‫انفجار این خط انتقال گاز که انرژی مورد نیز برخی مراکز صنعتی از جمله شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و کاغذسازی پارس را تامین می کند موجب ایجاد رعب و وحشت در مناطق مسکونی اطراف محل وقوع انفجار شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر